Frågor & svar vid möte med Kommunen 8 april 2026

Frågor från Los Nórdicos medlemmar till fullmäktigeledamöterna Javier Garcia (Urbanismo) och Francisco Rodríguez (Obras Públicas)

Onsdagsmöte 8 april 2026 kl. 18.00, Mesón Gala.

Alla svar är baserade på samtalet med Javier och Francisco och har inte verifierats vidare.


Beskriv statusen för det nuvarande utkastet till ny stadsplan (PGOU), godkänd av Almuñécars kommunfullmäktige den 10 mars 2023. Vad saknas för att den ska träda i kraft?

Vi fick en kort introduktion av den föreslagna stadsplanen (projicerad) och hur beslutsprocessen för en stadsplan generellt ser ut i Spanien. Det finns tre steg och beslutande organ som måste passeras innan den blir godkänd.

    1. Initial → kommunen Almuñécar, efter konsultation med alla relevanta organ och medborgarna.
    2. Preliminär → Provincia de Granada
    3. Definitiv → Junta de Andalucía

Snittiden för att få en stadsplan godkänd att träda i kraft i Andalusien är 14 år.

Almuñécars gällande stadsplanen är från 1987. Sedan dess har det gjorts tre försök att få en ny stadsplan godkänd genom alla instanser. Det nuvarande (tredje) förslaget är det som kommit längst och har nu blivit godkänt av både kommunfullmäktige och provinsregeringen i Granada. Nu återstår det definitiva beslutet av Regionstyret i Andalusien.

En stadsplan innehåller utredningar och beslutsunderlag i alla kategorier och består av tusentals dokument och planer. Olika områden har olika jurisdiktion, t ex är vattenfrågor, statligt ansvarsområde, och vägnätet Junta de Andalucía.

Det tar 2-3 år att skapa ett utkast till plan som sen skickas på remiss till kommunens alla olika avdelningar, eller till de instanser som har jurisdiktion (regionalt eller nationellt). Det första utkastet på det nuvarande förslaget presenterades 2019 och då fick man 1200 invändningar som behövts hanteras innan den i mars 2023 godkändes hos kommunfullmäktige. En viktig olöst problematik är de olika vattenfrågor som har behövt revideras, såsom avrinning, risk för jordskred mm (vilket har regional eller nationell jurisdiktion). Om en plan innehåller förändringar på kustlinjen behöver beslut även tas på nationell nivå.

Det finns inget fastslaget datum för när definitivt beslut kan förväntas.


Beskriv nuvarande läge för kommunens ekonomi, med skulder från byggprojekt under de senaste 30 åren och som redan har fått domstolsbeslut gällande krav mot kommunen.

Kommunen har idag en sund och sanerad ekonomi från ett tidigare underskott på upp till 40 milj €.

Dock finns det gamla skulder (c:a 20 milj €) från en typ av projekteringskontrakt mellan kommunens dåvarande styre och entreprenörer eller markägare, vilka deponerade tillståndspengar till kommunen. Dessa projekt var baserade på ett tidigare stadsplans förslag, som aldrig definitivt godkändes genom alla tre instanserna. Därför kunde många av projekten aldrig genomföras. Kommunen använde inkomsterna för att finansiera många lokala projekt, t ex stadion.

Ett exempel på projekt är La Galera, som nu är 4 våningar högt, men projektören Ozona betalade för att få bygga 8 våningar. Kommunen behöver i detta fall återbetala 1 milj €.
Det finns ett 80-tal liknande andra exempel för totalt c:a 20 milj €.


Tidsplan för installation av nya rörledningar till Almuñécar från dammarna Beznar och Rules?

För att bygga dammarna och röranslutningar fick man EU-pengar genom nationellt förhandlade bidrag, eftersom vattenförsörjningen var i “allmänt intresse”. Dammarna färdigställdes, men när distributionsnätet skulle byggas var pengarna “borta” i regionen. Nya nationella förhandlingar om EU bidrag ledde till att man kunde ansöka om 80% av kostnaden och att skulle markägarna stå för 20% av investeringen. Detta var för dyrt för bönderna och efter flera år beslöt både regionen och provinsen Granada att de skulle finansiera 10% vardera, men det var för sent och EU-pengarna var inte längre tillgängliga.

Nu pågår nya förhandlingar med provins-, region- och nationella instanser för att dessa ska samfinansiera ledningarna som kan distribuera det efterlängtade vattnet från dammarna till Almuñécar. Man hoppas kunna få nya EU-bidrag och Granada har sagt att de kan stå för 10% av ledningarna. En exakt plan finns inte.


Frågor kring specifika projekt, som kommunalrådet för turism, Beatriz González Orce, visade oss i Los Nórdicos förra året.

Videon “Almuñécar 2030” som Beatriz visade gjordes i ett försök att få EU-bidrag till tio specifika projekt som kommunen önskar genomföra. Man fick inte några pengar från EU men vissa projekt har eller kommer ändå att genomföras med egen eller region finansiering. Försköning av rondellerna längs N-340 är ett av projekten som redan är klart. Ett annat projekt som kommer att genomföras snart är en neurogenerativ park, mitt emot Majueloparken där det tidigare varit en utomhusbiograf.


I vilket skede befinner sig flytten av den nya busstationen?

Det område som idag är en tillfällig parkeringsplats, där det tidigare var lastbilsparkering, kommer att bli den nya busstationen. Det är just nu på planeringsstadiet, finansiering finns. På den delen av området som fortfarande fungerar som lastbilsparkering kommer en park att planeras.


Flytt av lastbilsparkeringen?

Lastbilsparkeringen kommer att flyttas till ett området längs väg N340 vid i närheten av avfarten till A7 (mot Salobreña hållet). Markägaren är överens.


Småbåtshamnen / Marinan (vid Reina Sofía): Är de planerna fortfarande giltiga? Det är svårt att förstå hur det kan finnas en säker hamn här efter de senaste stormarna.

Projektet att bygga en småbåtshamn är fortfarande aktuellt men det är inte kommunens ansvar utan ett helt ett privat finansierat projekt med kusttillstånd från regionen. Representanterna från kommunen kände inte till tidsplanen och sa att det kan vara så att man saknar viss finansiering för att kunna starta projektet.


Hur planeras kustpromenaden från Cotobro till La Marina del Este, när förväntas byggandet?

Detta är ett regionalt finansierat projekt som spänner längst stora delar av kusten. Cotobro-Marina del Este delen är under projektering och förväntas byggas inom kort. Tidplan kommer inom kort.


Varför stoppades byggandet av det nya bostadsområdet ovanför Santa Cruz, för vilket NOA har färdigställt all infrastruktur?

Alla tillstånd för bygget finns, kommunen har inte stoppat bygget. Detta har inget att göra med den nya stadsplanen, eftersom detta område redan omfattas av den nuvarande som urbaniserbart. Det tycks finnas problem mellan de tre delägarna som gjort att bygget avstannat.


La Herradura: Varför har byggandet avd det 5-stjärniga hotellet på västra sidan av stranden stoppats?

Bygget är inte stoppat. Markarbetena gick snabbare än förväntat, fortsatt byggande kommer att starta inom kort av byggherren. Hotellbyggnaden ligger inte på den del av tomten där det finns ett hörn som lätt blir översvämmas, sades det…


La Herradura: en byggnad nära Las Ramblas de Espinar är i ruiner sedan minst 15 år. När ska detta åtgärdas?

Troligen är denna tomt privatägd = ej kommunens ansvar. Om det utgör en stor fara för allmänheten skall det anmälas till kommunen, men representanterna kände inte till om det någonsin gjorts.


Hur är det med den förstörda övergivna byggnadsstommen vid infarten till Almuñécar?

Detta är Piccadilly, som fick tillstånd att bygga ett hotell, men entreprenören/ägaren byggde för många våningar. Det finns domstolsbeslut på att de behöver riva två våningar. Entreprenören tycks inte längre vara intresserad av projektet, men äger det fortfarande. Ett förslag skulle kunna vara att omvandla det till bostäder – men inga beslut är tagna. Kommunen ska försöka kontakta ägaren.

Vi fick en lång genomgång av andra liknande projekt med domstolsbeslut för rivning eller dylikt, p g a tillstånds problem eller fara för allmänheten. Det finns 7 st liknande byggnader/områden som stoppats för att entreprenören inte följt de givna reglerna eller tillstånd. Tydligen är praxis att om kommunen vill åtgärda dessa så måste de börja med de äldsta fallen. Bland dessa finns bl a fastigheter med verksamheter eller där det bor människor som har köpt fastigheten/bostäderna i god tro. Därför har kommunen inga planer på att åtgärda dessa.


Förbättringsförslag från våra medlemmar (som uppskattades!)
    • Fler gatuskyltar längs gatorna, inte bara i början och slutet. Svar: “Vi håller med…..”
    • Fler bänkar i hela staden. Svar: “Vi håller med…” De hade själv upplevt avsaknad av bänkar och tar frågan vidare.

Vem kan man kontakta på stadshuset om man har klagomål om underhållet av en fastighet/bostadsförening i Almuñécar? Har kommunen eller annan myndighet något tillsynsansvar?

Kommunen har inte något ansvar för detta och därmed finns det inte någon kontaktperson. Detta är ”civil rätt” fall, ang administration, och bör skötas via privata jurister och eventuellt civil domstol.


Det finns många frågor om det kommunala avloppssystemet och annat underhåll i områden som Los Pinos, Cotobro och Rancho Río Verde (där det också saknas kommunalt dricksvatten, ett problem). Det finns nyliga domstolsbeslut att införliva dessa områden i kommunens ansvar. Hur hanterar kommunen detta?

Det första domstolsbeslutet är 4 år gammalt, och var för Punta de la Mona därför börjar man där (Cotobro, Los Pinos och ett område till följer). Ett problem är att många av dessa områden inte har utvecklats eller underhållits på ett bra sätt och är därmed inte är i skick för att kommunen skall kunna överta dem (oklart vad som egentligen saknas).

Däremot finns det ett beslut, finansiering och en pågående asfalteringsplan av vägar i kommunen för 1 milj €. Hälften av detta kommer att genomföras i dessa områden.

Utredning för gatubelysning inom hela kommunen pågår som inkluderar dessa områden. Detta blir en blandning av konventionell el-ansluten och solpanels belysning.


I Los Pinos, mot Taramay, har avloppsnätet varit färdigställt i tre år, men det har ännu inte anslutits till det kommunala nätet. När förväntas anslutningen ske?

I april månad skall man se över vatten och avlopp i Los Pinos. Aguas y Servicios ska ta över.


När kommer gatan Cuesta Pino Velilla att öppnas för trafik igen?

Jordskredet skedde när det regnade tidigare i år. Det är markägarens ansvar att rensa vägen och säkerställa marken. Kommunen har meddelat markägaren detta. Om inget sker kommer kommunen att rensa. Man har också påbörjat renovering av vägen från havet och uppåt. Detta är en del som ingår i asfalteringsplanen.


Vem ska jag kontakta om jag vill att kommunen ska hjälpa mig att ta bort processionslarvbon i tallarna?

Det är markägaren som är ansvarig. Man kan skicka en anmälan till kommunen som då är skyldig att kontakta markägaren. Detta gäller alla faror som jordskred, brandrisk, fallande träd eller liknande. Antingen kontaktar kommunen markägaren direkt eller via annonser i dagstidningar (om markägarna inte svarar). Om inget händer kan en domstol påkallas.

Vad gäller processionslarver kan man kontakta kommunens miljökontor för råd, men de agerar bara på kommunal mark.


Angående påskveckan och dess processioner: Finns det planer på att minska fall- och halkskador orsakade av stearin på gatorna?

I år har man satt in mer städning än tidigare både manuellt och maskinellt. Man införde också “koppar” på stearinljusen för att minska spill. Däremot kommer stearinvaxljusen troligtvis aldrig att ersättas av batteriljus, stark tradition.


Finns det några härbärgen eller socialtjänster för hemlösa och andra uteliggare (många verkar också vara drogmissbrukare)?

Nej inte i Almuñécar. Det närmaste finns i Motril.


Angående den lilla ravinen nedanför Torre Velilla: Kommer ett skyddsnät att installeras för att minska risken för jordskred, som man har gjort i väst?

Nej. Det är privat mark och inte kommunens ansvar.


Är kapaciteten i pumpstationen för avloppsvatten vid Las Gondolas tillräcklig?

Ja. Den underhålls löpande och man byter bland annat ut rören bitvis i stan mot rör med större diameter. Kommunens reningsverk i Rio Verde uppges idag vara dimensionerat att klara 200 000 personer.


Vägarbetet / stenläggningen vid Cotrobro verkar sluta 300 meter för tidigt. Kommer man att fortsätta hela sträckan?

Det som har gjorts nu är 1:a etappen som har haft finansiering. De hade inte tidplanen för fortsättningsarbetet.


Vad händer med det så kallade ”Båthuset” sedan ägaren/kaptenen dog?

Änkan lever fortfarande och tycks bo i huset. Barnen har gjort visst underhållsarbete. Om familjen beslutar sig för att sälja är det troligt att kommunen är intresserad av att köpa och göra detta till en turistattraktion (finns inga beslut).


Kan man dricka det kommunala vattnet? Jag har blivit avrådd att göra det.

Ja, det går bra. Men det finns en rädsla som baseras på en händelse för mer än 20 år sedan då det gick in havsvatten i rören (som delvis är havsbaserade). Då avrådde man från att dricka vattnet. Idag är det inte några problem.


Var slänger man kemikalier, de tas inte emot på Punto Limpio återvinningen?

De vet inte och lovar att återkommer med svar.


Stort TACK till Javier och Francisco, de yngsta kommunalråden i kommunen, för trevlig dialog och mycket information. De frågade om de kan komma tillbaka och ställa frågor till oss också i framtiden. Vi svarade ja!